L’IEB Report 2/2020 revisa les causes de la fragmentació política a Europa

L’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) dedica l’IEB Report núm. 2 de l’any 2020, coordinat per l’investigador i professor Matteo Gamalerio, a tractar de les causes de la fragmentació política que ha experimentat Europa en la darrera dècada, amb l’aparició de nous partits i l’auge del populisme. El focus se centra en la gran recessió econòmica del 2008, però els estudis realitzats apunten que hi pot haver una segona onada, deguda a la COVID-19, que podria exacerbar aquesta tendència.

El document inclou tres contribucions. A la primera, el professor Massimo Morelli, de la Bocconi, presenta les seves idees a partir de tota una sèrie de sòlids treballs de recerca que estudien el pes de la inseguretat econòmica en l’auge dels nous partits polítics en les democràcies occidentals.

Al segon article, Albert Solé Ollé i Pilar Sorribas Navarro, investigadors de l’IEB, juntament amb Carlos Sanz, del Banc d’Espanya, estudien el paper de la gran recessió en l’increment de la fragmentació política a Espanya i l’augment consegüent del nombre de partits polítics. A més, analitzen si la corrupció política amplia l’efecte de la crisi econòmica.

Al tercer article, Johanna Rickne, de la Universitat d’Estocolm, i Olle Folke, de la Universitat d’Uppsala, analitzen com l’aparició de nous partits polítics pot afectar la selecció de les persones que entren a la política. Utilitzen dades de Suècia i se centren en dues noves famílies de partits polítics: els verds i la dreta radical. I estudien els trets socioeconòmics i el nivell de competència dels polítics seleccionats per a aquests nous partits.