Notícies

L’IEB Report 2/2023 aborda la qüestió de la fiscalitat i els canvis de localització de les persones

L’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) acaba de presentar, junt amb la Diputació de Barcelona, l’IEB Report 2/2023, titulat “Mobilitat i impostos”. Coordinat per Alejandro Esteller-Moré, catedràtic d’Economia de la Universitat de Barcelona (UB), el document tracta sobre la mobilitat com la capacitat de les bases per canviar de localització a efectes fiscals i el repte que això suposa per als sistemes actuals.

L’IEB Report 2/2023 s’ha presentat en un acte online en què s’ha tractat de les tres contribucions que el conformen. La primera de les contribucions és a càrrec de la professora Mathilde Muñoz, d’UC Berkeley, que presenta proves que demostren de com els diferencials impositius dels rendiments del treball determinen la mobilitat internacional dels factors i en què descriu les conseqüències de les desigualtats i la política òptima en un món globalitzat.

El professor John D. Wilson, de la Michigan State University, és l’autor de la segona contribució a l’IEB Report 2/2023. El seu estudi descriu alguns models recents i el treball empíric sobre fiscalitat i mobilitat als Estats Units. Se centra en els impostos sobre la renda que els governs estatals i locals recapten dels residents o dels treballadors radicats dins les seves fronteres.

Finalment, Isabel Z. Martínez, professora del KOF Swiss Economic Institute, dedica la seva contribució a tractar de la competència fiscal a escala subnacional o local. I ho fa a partir del canvi fiscal que va fer un petit cantó suís geogràficament cèntric, Obwalden, que va reduir la pressió fiscal sobre els contribuents més afluents, en general, sense diferenciar entre la naturalesa de la renda o l’estatus professional.