Notícies

Investigadors i experts analitzen les causes, les conseqüències i les solucions a la corrupció

Investigadors i experts han analitzat conjuntament les causes, les conseqüències i les possibles solucions a la corrupció política. Ho han fet en el marc de la Jornada “Posar límits a la corrupció”, organitzada per l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB), que ha tingut lloc al Palau Macaya de l’Obra Social “la Caixa”.

Durant la jornada, investigadors vinculats a l’IEB, a la Universitat de Barcelona (UB) i a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han presentat diferents treballs relacionats amb el problema de la corrupció, en què analitzaven aspectes com ara el rol de la societat civil com a factor mitigador de la corrupció, el pes o la importància de la corrupció en la decisió de vot, l’eficàcia del gestor públic com a contrapès a la corrupció o els efectes de la corrupció en la fragmentació política.

La jornada també ha comptat amb la participació de càrrecs de l’Administració i activistes que treballen en l’àmbit de la transparència i l’anticorrupció. Ha estat en forma de taula rodona en la qual han participat Jordi Foz, secretari de Transparència i Govern Obert de la Generalitat de Catalunya; Miguel Ángel Gimeno Jubero, director de l’Oficina Antifrau de Catalunya; Simona Levi, activista i fundadora de XNET, i David Fernández, ex-diputat del Parlament de Catalunya i ex-president de la comissió d’investigació del “cas Pujol”.

Simona Levi ha fet una crida perquè la societat civil “sigui conscient que és l’avantguarda i que ha de ser intransigent”. Durant el col·loqui, els presents ha coincidit a posar de manifest la necessitat de “prohibir” les donacions a les fundacions dels partits polítics, o bé a “transparentar-les”. Finalment, Miguel Ángel Gimeno Jubero ha apuntat que, en qualsevol cas, la “situació és millor ara que anys enrere”, per bé que el camí que cal recórrer encara és llarg i l’hem de fer “tots junts”.