ca

Notícies

Dirk Foremny i David Agrawal analitzen la mobilitat produïda per la competència impositiva en el darrer Info IEB

L’investigador de l’IEB, Dirk Foremny, i el de la Universitat de Kentucky i del CESifo, David R. Agrawal, són els autors de l’últim Info IEB, titulat ‘L’efecte dels impostos regionals sobre la mobilitat dels alts contribuents’, i que recull les principals conclusions del seu estudi ‘Relocation of the Rich: Migration in Response to Top Tax Rate Changes from Spanish Reforms’.

L’informe analitza com influeixen les diferències en els tipus impositius fixats per les comunitats autònomes espanyoles en la mobilitat de les grans fortunes, que buscarien fixar la seva residència en aquells territoris on les condicions fiscals fossin més favorables. Segons l’estudi, l’anàlisi de l’1% de la població amb més ingressos mostra que un diferencial del 0,75% en el tipus impositiu mitjà entre comunitats com Madrid i Catalunya augmenta un 2,25% la probabilitat de que una persona d’alts ingressos es desplaci a la capital, on els impostos sobre els ingressos són menors.

Malgrat això, l’estudi assegura que aquesta no és una estratègia que garanteixi més ingressos a aquelles comunitats amb impostos més baixos. L’efecte de la mobilitat d’aquestes grans fortunes és sempre menor a l’increment mecànic de la recaptació que es produeix pel simple fet de tenir un tipus impositiu més alt.