Un centenar d’investigadors especialitzats en economia de l’energia analitzen el repte de la sostenibilitat en la jornada Energy sustainability and competitive markets

La Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la UB (patrocinada per Funseam i adscrita a l’IEB) reuneix alguns dels millors investigadors del món especialitzats en el tema, com Juan Pablo Montero i Ignacio Pérez-Arriaga

Prop de 100 investigadors en l’àrea de l’energia de diverses universitats del món (MIT, London School of Economics, Erasmus University Rotterdam, Warwick Business School, UB, UAB, etc), han analitzat aquest dimarts a Barcelona qüestions vinculades a la sostenibilitat energètica com les polítiques ambientals i els canvis tecnològics; l’efecte hivernacle i el mix energètic a Europa; la competència i els consumidors i les estratègies empresarials en mercats globals. Tots ells han participat en la jornada acadèmica Energy sustainability and competitive markets, organitzada per la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la UB-IEB i Funseam (Fundació per a la Sostenibilitat Energètica i Ambiental).

El conseller d’Economia i Coneixement, Andreu Mas-Colell, ha inaugurat la trobada i ha reiterat "el compromís del govern català amb la recerca i l’economia del coneixement", una opció que considera "una inversió a llarg termini" en un moment "econòmicament difícil". Mas-Colell ha celebrat iniciatives com la del simposi organitzat per Funseam i la Càtedra de Sostenibilitat de la UB i l’ha posat com a exemple de la "imprescindible col·laboració público-privada". Han acompanyat al conseller en la sessió inaugural la vice-rectora de Política Internacional de la UB, Maria Callejón; el president de Funseam, Antoni Llardén; la directora de la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la UB, Maria Teresa Costa-Campi i el director de l’Institut d’Economia de Barcelona, Martí Parellada.

La conferència inaugural ha anat a càrrec del professor Juan-Pablo Montero (Pontifícia Universitat Catòlica de Xile i MIT). Es tracta d’un dels principals economistes especialitzats en energia i medi ambient del món i la seva obra científica és una referència obligada. Montero, expert en regulació energética i mediambiental, ha analitzat els mercats energètics de futurs i el seu paper sobre la competència. Segons les seves investigacions, els contractes de futurs tenen impacte en els mercats elèctrics, però inferior a l’esperat segons la teoria tradicional. Per això, ha conclòs, és important analitzar cada mercat per separat.

Per la seva part, Ignacio Pérez-Arriaga, (MIT i Universitat de Comillas), ha assegurat que l’estratègia per aconseguir un model energètic sostenible "hauria de basar-se en un pla detallat amb objectius clars per als pròxims 40 anys i anàlisis quantitatius, una política regulatòria forta que asseguri l’estabilitat per facilitar inversions i una potent penetració d’energies renovables". Segons Pérez-Arriaga, només la innovació i una bona combinació de competència i regulació poden fer possible un canvi de paradigma i un nou model energètic. Antic regulador a Espanya i Irlanda, Ignacio Pérez-Arriaga té una llarga i reconeguda trajectòria, i és autor d’aportacions fonamentals en la Teoria de La Regulació elèctrica. És membre del European Energy Institute, un "think tank" d’alt nivell que assessora la CE i institucions nacionals en matèria d’estratègia energètica.

En l’acte de cloenda, la directora de la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la UB, Maria Teresa Costa-Campi, ha celebrat l’alt nivell dels treballs presentats en el simposi i ha anunciat la voluntat de celebrar la trobada anualment.

La jornada d’avui forma part del Simposi Funseam sobre Sostenibilitat Energètica (28-29 gener) celebrat al Parc Científic de Barcelona (Universitat de Barcelona) i organitzat per la Fundació per la Sostenibilitat Energètica i Ambiental-Funseam (jornada empresarial) i la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la Universitat de Barcelona (jornada acadèmica). Funseam és una institució sense afany de lucre que centra les seves activitats en l’àrea de la sostenibilitat energètica i ambiental i que rep el suport de grans empreses: Repsol, Endesa, ACS, Enagás, CLH, Gas Natural Fenosa, FCC, Cepsa i HC Energia. Amb l’ objectiu de contribuir al coneixement en aquest àmbit, patrocina la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la UB, dedicada a promoure la investigació d’excel·lència i adscrita a l’Institut d’Economia de Barcelona.