Reduir la velocitat màxima i abaratir un 5% el tren només redueix un 2-3% el consum de carburant (A.Matas, J.Asensio i A.Gómez-Lobo)

Les mesures que el govern espanyol va impulsar el 2011 per reduir el consum de carburant es van quedar molt lluny de l’objectiu d’estalviar un 15% en gasolina i un 11% en dièsel. La reducció de la velocitat màxima de 120 a 110 km/h (autopistes i autovies) i la baixada d’un 5% en els preus dels bitllets de tren (rodalies i mitja distància), només van aconseguir una reducció del consum de carburant d’entre el 2 i el 3%. I la tercera mesura implementada, l’augment del percentatge de biodièsel en els carburants fins al 7%, va augmentar el consum de gasolina. Així ho demostra un estudi de l’Institut d’Economia de Barcelona (Programa de recerca d’Infraestructures i Transports) signat pels professors Anna Matas (UAB i IEB), Javier Asensio (UAB i IEB) i Andrés Gómez-Lobo (Universitat de Xile).

L’estudi (How effective are policies to reduce gasoline consumption? Evaluating a quasi-natural experiment in Spain)analitza de forma empírica l’impacte de les polítiques implementades a Espanya entre març i juny de 2011 per reduir el consum de carburant dins d’un pla d’estalvi energètic. Per a elaborar el treball, els autors han utilitzat dades mensuals de consum de 48 províncies de tot l’Estat durant 4 anys. Aquesta anàlisi els ha permès comprovar que la reducció de la velocitat màxima a autopistes i autovies va suposar una disminució del consum d’entre el 2 i el 3%. Sobre l’impacte de l’abaratiment del cost del tren, no es pot concloure que tingués cap efecte. Per últim, les dades demostren que per cada 1% d’augment en el contingut de biocarburants a la gasolina, el consum de gasolina augmenta entre un 0,3 i un 0,7%.

Llegir l’estudi