Més col·laboració público-privada, especialització i orientació a la demanda, prioritats per a impulsar la innovació

Incrementar el nivell de col·laboració entre el sector públic i el privat, focalitzar la investigació, consolidar institucions investigadores més grans i orientar la recerca a la demanda del mercat són algunes de les prioritats que s’haurien de marcar les polítiques d’innovació. Així ho van assegurar els participants en una taula rodona sobre polítiques d’innovació dins la Conference Business Innovation: barriers and public polícies, organitzada per l’IEB (30 de maig).

La directora general d’Innovació i Competitivitat (Ministeri d’Economia i Competitivitat), Mª Luisa Castaño, va assegurar que "la primera prioritat és la convicció de l’administració, les empreses i la Universitat. Si les tres estan convençudes que la innovació és clau per crear un nou model econòmic, han de col·laborar". Castaño també ha defensat promoure els préstecs enlloc de les subvencions per a I+D a les empreses i ha considerat prioritari que la universitat focalitzi la seva recerca, "perquè no podem treballar en tot, i cal centrar-se en la demanda".

En aquest punt va coincidir amb el director de la Fundació COTEC, Juan Mulet, que va assegurar que "tenim capacitat d’investigació, però l’hem de connectar amb les necessitats del mercat". Mulet també va apostar per "consolidar els grups públics d’I+D, que ara són massa petits", reduir la burocràcia i fomentar la col.laboració público-privada. El director de COTEC va recordar que només unes 12.000 empreses fan I+D a l’Estat i menys de 5.000 tenen departament d’investigació i desenvolupament. Sobre el paper de la Universitat, va assegurar que cal governança, estratègia i lideratge per incrementar la seva contribució a la societat en el camp de la innovació. Per últim, Francisco Mas (Unviersitat Politècnica de València), va reclamar "especialització intel.ligent, posar tota l’atenció a les necessitats de les empreses i simplificar la burocràcia".

Sobre les polítiques actuals, la directora general d’Innovació va defensar la nova Llei de Ciència, Tecnologia i Innovació, aprovada el 2012, que preveu la creació d’una agència de finançament de la investigació i una altra de la innovació. També va destacar que l’estratègia d’I+D+I del govern pren la fiscalitat, la compra pública, la generació d’ocupació i el lideratge empresarial com a punts clau per a la promoció de la innovació. Alhora, va convidar les empreses a treballar per beneficiar-se de l’ Horitzó 2020, el programa marc d’investigació de la Unió Europea.

La jornada acadèmica Business innovation: barriers and public policies, va analitzar els obstacles que han d’afrontar les empreses a l’hora d’innovar. Les investigacions presentades van posar de manifest la rellevància de les barreres financeres sobre les activitats de R&D però també la necessitat de tenir en consideració altres tipus de obstacles. En particular, es van destacar els efectes que sobre la innovació té el capital humà i el comportament de la demanda.

La jornada va comptar amb la participació de  Pierre Mohnen (Maastricht University & MERIT), que ha treballat com a assessor per a la OCDE, la Comissió Europea i diversos governs europeus i canadencs; P.d’Este (Ingenio CSIC-UPV); G.Pellegrino (IEB); M. Savona (SPRU); A. Segarra (URV); M. Teruel (URV) i J.Garcia Quevedo (IEB), coordinador de la conferència. Més informació