III Workshop on Transport Economics: millores tecnològiques i pagament per impacte, claus per reduir els efectes del transport sobre el medi ambient

Reduir els problemes mediambientals que provoquen els transports requereix una combinació de mesures com el pagament pels efectes externs provocats i les millores tecnològiques. Aquesta és una de les conclusions dels investigadors i experts en Economia dels Transports reunits en el III Workshop on Transport Economics (27 de maig, Barcelona), organitzat per l’Institut d’Economia de Barcelona i la Càtedra Fedea-Abertis. En la trobada, els experts van analitzar, des de diferents òptiques, els problemes mediambientals causats pel sector transport, amb especial èmfasi en aquells relacionats amb el transport per carretera i l’aeri. També van debatre sobre l’efectivitat de cadascun dels instruments disponibles per reduir l’impacte mediambiental, així com dels seus efectes sobre el benestar.

Una altra conclusió de la jornada és que, a la pràctica, les mesures destinades a reduir els impactes ambientals d’àmbit local tenen una major efectivitat que aquelles dirigides a solucionar impactes globals com el canvi climàtic. En aquest últim cas, els escassos avanços en la implantació d’acords internacionals revelen la dificultat de fer complir els compromisos de les parts signatàries.

Aviació i emissions
De la trobada també es desprèn una altra conclusió: les mesures dirigides a resoldre els problemes mediambientals poden tenir impactes no desitjats en altres dimensions del mercat. Un exemple d’això són els efectes adversos que el sistema d’assignació de drets d’emissió del transport aeri pot tenir sobre el nivell de competència al mercat aeri, ja que podria permetre que les empreses establertes desenvolupessin estratègies de bloqueig de l’entrada de nous competidors.

Les dificultats del Sistema de Drets d’Emissió de la UE es van posar de manifest en la taula rodona que va tenir lloc en el tancament del Workshop, dedicada a l’extensió del mateix al sector aeri. El debat va permetre conèixer la visió de línies aèries, operadors de mercat, administració i consultores especialitzades respecte a la situació actual. Els ponents van destacar com a principals problemes tant la incertesa regulatòria com el diferent tractament que reben les aerolínies en rutes internacionals. Cal recordar que el sistema per als vols exteriors a la UE està suspès temporalment a l’espera que la OACI (organisme de Nacions Unides responsable de l’aviació civil) presenti una proposta de mecanisme aplicable de forma generalitzada per controlar les emissions.

El III Workshop on Transport Economics ha comptat amb la participació d’experts de prestigi internacional com Stef Proost (KU Leuven), Xavier Labandeira (Universitat de Vigo), David Banister (University of Oxford), Emilio Padilla (UAB), Pilar Socorro (Universitat de Las Palmas de Gran Canària) i Gustavo Nombela (Universitat Complutense de Madrid).