El Foro Fiscal 2.0 apunta que la reforma de l’administració tributària hauria de basar-se en garantir el compliment voluntari

• Qualsevol canvi legal sobre el sistema fiscal està condicionat pels costos d’administració, el compliment fiscal voluntari i el control del frau
• Per reduir el frau al màxim cal disposar d’indicadors d’objectius sobre els resultats de les seves actuacions, i no sobre el nombre d’actuacions
• La conferència inaugural la pronuncia Joel Slemrod, prolífic acadèmic i assessor dels governs dels EEUU, Canadà, Nova Zelanda i Sudàfrica, entre d’altres, i co-editor de l’Informe Mirrlees

La principal conclusió del Foro Fiscal 2.0 organitzat per l’Institut d’Economia de Barcelona el 27 d’octubre al Col·legi d’Economistes de Catalunya és que l’administració tributària és un element clau a l’hora d’analitzar un sistema fiscal. Per tant, qualsevol proposta de reforma legal està condicionada per les seves implicacions sobre els costos d’administració, sobre el compliment fiscal voluntari i, també, sobre el control del frau. Aquesta última qüestió és tractada la tracta l’Informe Lagares, encarregat pel govern espanyol a una comissió d’experts i presentat públicament el juliol de 2014.

Per valorar i dissenyar millores institucionals de l’administració tributària en relació a la lluita contra el frau fiscal, cal disposar d’indicadors d’objectius sobre els resultats de les seves actuacions, i no sobre el nombre d’actuacions. El gran repte d’una administració no es descubrir molt frau, sinó que cada vegada n’hi hagi menys. Sobre frau en va parlar, especialment, Joel Slemrod, catedràtic de la Universitat de Michigan i co-editor de l’Informe Mirrlees.

Països com ara Suècia, Dinamarca, Estats Units i el Regne Unit fan estimacions de l’anomenat "tax gap" o esquerda fiscal, que indica la part dels impostos que la ciutadania no paga voluntàriament. La seva evolució és un bon indicador de l’eficàcia de l’administració fiscal en reduir el frau i, per tant, facilita retre comptes per part d’aquesta administració.

L’objectiu principal del Foro Fiscal 2.0 és analitzar els diferents models de gestió tributària a abast internacional i el seu paper en el funcionament del sistema fiscal. Per tant, s’ha centrat, d’una banda, en identificar els tipus d’administració fiscal vigents als països desenvolupats i obtenir evidència pràctica del seu funcionament i, de l’altra, en establir alternatives que poden ser adequades per a l’Estat espanyol. La jornada està dirigida pels professors de la Universitat de Barcelona i investigadors de l’IEB José María Duran i Alejandro Esteller-Moré.