Anna Matas coordina el capítol sobre inversions en infraestructures de l’últim número de la Revista de 3conomi4

DESCARREGA LA REVISTA DE 3CONOMÍ4
El Consell General d’Economistes ha presentat el novè número de la Revista de 3conomi4, dedicada a les infraestructures de transport i que inclou el capítol “La inversió en infraestructures a Espanya i els objectius d’eficiència i equitat”, coordinat per la investigadora de l’IEB Anna Matas. En l’article també hi participen el membre de l’IEB, Josep Lluís Raymond, i el professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, José Luis Roig.
L’informe destaca que el creixement en el nombre d’infraestructures es tradueix en un increment de la productivitat que oscil·la entre els 0,05 i els 0,10 punts. Tot i això, no queda clara la contribució real de cadascuna de les obres, ja que les estimacions es fan sobre dades agregades. Donat l’alt volum de construccions realitzades a Espanya en els últims anys, l’estudi examina la relació existent entre eficiència i equitat d’inversions plantejades como la Ruta de la Plata, entre Gijón i Sevilla, i el Corredor del Mediterrani, entre Girona y Múrcia.
Seguint amb aquests dos exemples, l’estudi mostra com en tots dos casos el temps de viatge es reduiria un 12%, però mentre que en el cas de la Ruta de la Plata –amb una ocupació de 278.000 persones i un salari mitja de 1.300 €- l’increment salarial a la zona seria d’un 0,33%, en el cas del Corredor del Mediterrani -854.000 treballadors i un salari de 1.465 € – l’impacte sobre els guanys seria del 0,66%, el doble.
Tot i això, l’informe recomana buscar el terme mig entre eficiència dels projectes i creació de polítiques per reequilibrar les àrees menys desenvolupades i millorar el seu potencial de desenvolupament.