Un estudi de l’IEB apunta 20 recomanacions polítiques per controlar l’evasió fiscal

• Les mesures es focalitzen en augmentar l’amenaça de sanció, millorar l’accés als serveis fiscals i promoure la confiança en la cultura tributària
• El nivell de pressió fiscal a Espanya està per sota de la resta de països de la UE, la qual cosa genera una manca d’ingressos fiscals
• L’informe afirma que és difícil que es pugui eradicar completament l’activitat econòmica oculta espanyola que xifra en 260.000 M €, entre el 24 i el 26% del PIB comptabilitzat

L’informe IEB Report 3/2014 analitza el frau fiscal i proposa una sèrie de recomanacions per combatre’l juntament amb l’economia submergida espanyola, que xifra en 260.000 M € (entre el 24 i el 26% del PIB comptabilitzat). El document compta amb contribucions dels professors Ignacio Mauleón –de la Universidad Rey Juan Carlos de Madrid– i James Alm, de la Tulane University (Estats Units). Alejandro Esteller-Moré –professor de la UB i investigador de l’IEB– coordina l’anàlisi i afirma al pròleg que "la nostra capacitat relativa de generar ingressos fiscals no només depèn del volum de frau fiscal, sobre el qual pot actuar la administració tributària, sinó també de l’amplitud de les nostres bases impositives". I especifica que és a continuació quan cal dissenyar polítiques eficaces contra l’evasió fiscal.

El pròleg de l’informe recorda que el nivell de pressió fiscal a Espanya és menor que a la resta de la UE, la qual cosa genera una manca d’ingressos fiscals originada en gran part pel frau i la normativa fiscal. Una de les vies de solucionar aquesta diferència és reduir l’economia submergida.

L’estudi inclou una bateria de recomanacions polítiques proposades pels professors Alm i Mauleón. James Alm apunta 20 mesures que divideix en 3 apartats segons el seu propòsit final: augmentar l’amenaça de penalització, millorar l’accés als serveis fiscals i promoure la confiança en la cultura tributària. D’altra banda, el professor Ignacio Mauleón apunta 3 grans estratègies polítiques, que s’orienten a intensificar les inspeccions en el mercat laboral, afavorir el sector industrial i suavitzar la política d’austeritat.

Una bateria d’estratègies a aplicar
El professor James Alm explica que per augmentar l’amenaça de penalització calen les següents accions: millorar l’encreuament de dades entre governs, augmentar les sancions per frau fiscal, fer  públiques  les  condemnes per evasió fiscal, donar més poder per detectar comptes fraudulents, augmentar les altes i la identificació de persones que no declaren, millorar la qualitat de les inspeccions, incrementar els processos de comprovació, utilitzar mètodes de selecció sistemàtics per als processos de comprovació i confiar en la retenció en origen.

Les estratègies per millorar l’accés als serveis fiscals inclouen mesures com ara promoure la formació dels contribuents, prestar serveis i ajudar-los a complir les seves obligacions fiscals, millorar l’assessorament telefònic i web de l’administració tributària, simplificar els formularis de pagament d’impostos, així com el procés de pagament.

L’objectiu últim i més desitjable de promoure la cultura tributària implica, per al professor James Alm, evitar l’amnistia fiscal, reforçar la idea de comportament ètic, fer públic el nom de qui defrauda, insistir en la relació entre pagament d’impost i servei públic, impulsar altres organismes a fomentar el compliment i clarificar les desigualtats en el tracte dels contribuents.

El mercat laboral, una variable significativa
Les recomanacions del professor Ignacio Mauleón se centren en el mercat laboral, el sector industrial i la política econòmica del país. Sosté l’oportunitat d’intensificar les inspeccions al mercat laboral, atès que gran part de l’activitat econòmica il·legal està relacionada amb la desocupació. Així mateix, la necessitat d’afavorir la indústria, especialment la d’alta tecnologia –com ara telecomunicacions, biotecnologia i energies renovables–, en detriment de sectors de serveis més propensos a l’economia submergida. I la tercera proposta suggereix suavitzar la política d’austeritat, ja que genera atur i pèrdua de recursos fiscals a l’augmentar l’economia submergida. Aquestes 3 accions les proposa en paral•lel a la mesura tradicional d’augmentar la inspecció fiscal.