2024/03: Muddying the waters: How grade distributions change when university exams go online

We analyse how grade distributions change when higher education evaluations transition online and disentangle the mechanisms that help to explain the change observed in students’ results. We leverage administrative panel data, survey data and data on course plans from a large undergraduate degree at the University of Barcelona. We show that grade averages increase and their dispersion reduce. Changes are driven by students from the lower end of the performance distribution and by a reduction in the occurrence of fail grades; however, we do not find evidence for artificial `grade adjusting’ to explain the phenomenon. We are also able to dismiss shifts in the composition of test takers, improvements in teaching quality or in learning experiences and increases in student engagement. While changes in the assessment formats employed do not appear to mediate the causal relationship between online evaluation and higher grades, we identify more dispersed evaluation opportunities and increased cheating as explanatory factors.

Pascual Torres, Juan

Blanco Piñeiro, Sergio

Workshop: Decentralization and health care systems

SEMINAR: Emilia Simeonova (Johns Hopkins University & NBER) – «Children of the Pill: Long-term and Intergenerational Impacts of Subsidizing Oral Contraceptives»

May 14, 2024 – 14.30h – Room 1038

IEB Report 4/2023: Políticas educativas: calidad e igualdad de oportunidades

Las economías de mercado vienen acompañadas inevitablemente de desigualdades económicas. Sin embargo, la desigualdad económica de hoy no depende totalmente de la generación actual, sino también de la desigualdad económica preexistente. La desigualdad persiste a lo largo de las generaciones y supone un desafío para nuestras sociedades. Primero, por razones de equidad: la familia en que nacemos es una lotería y, por tanto, nuestras condiciones iniciales, que condicionan nuestros resultados en la vida, escapan a nuestro control. Segundo, por razones de eficiencia: unas condiciones iniciales adversas pueden impedir que cada uno de nosotros contribuya a la sociedad conforme a su potencial y alcanzar altas cotas de bienestar. Una cuestión esencial, en consecuencia, es cómo recompensar los méritos de la generación actual, que se traducen en un mayor bienestar social, sin permitir que condicione el desarrollo de las próximas generaciones.