L’IEB i Fedea reuneixen a Barcelona destacats investigadors dels efectes del transport sobre el medi ambient (Workshop 27/05/2013)

Investigadors de prestigi com Stef Proost (Universitat de Leuven), David Banister (Oxford University) o Xavier Labandeira (Universitat de Vigo) participaran el proper 27 de maig en el III Workshop on Transport Economics organitzat per l’ IEB i la Càtedra Fedea-Abertis. La jornada se centrarà en l’anàlisi econòmica dels efectes del transport sobre el medi ambient i de les millors polítiques per reduir-los i dedicarà especial atenció al sector aeri. Cal recordar que un terç del consum energètic i més d’una cinquena part de les emissions de gasos d’efecte hivernacle estan originats pel transport.

Experts de prestigi internacional
Entre els participants en el workshop figuren:
Stef Proost: és professor de la Catholic University of Leuven i dirigeix un grup de recerca sobre medi ambient, energia i transport en el Center for Economic Studies. Ha assessorat a la Unió Europea, l’OCDE i diversos governs i empreses en qüestions com les inversions en el transport, les polítiques mediambientales o els preus de l’energia. En la seva ponència (10h), analitzarà els reptes energètics i mediambientales en el transport per carretera i els diferents instruments per abordar la contaminació atmosfèrica, el subministrament energètic, o el canvi climàtic, etc.
Xavier Labandeira: professor d’Economia Pública i Mediambiental a la Universitat de Vigo i director de Economics for Energy, centre de recerca especialitzat en l’anàlisi econòmica de les qüestions energètiques. També forma part del panell d’experts que treballen en el proper informe de l’ONU sobre el Canvi Climàtic. Labandeira participarà en la sessió sobre els reptes energètics i mediambientals del transport.
David Banister : professor d’Estudis del Transport a l’School of Geography and the Environment (SoGE). És editor del Journal Transport Reviews i ha estat assessor de l’ONU i l’Agència Europea del Medi ambient, entre altres organismes. En la seva ponència (11.45h) analitzarà les diferents polítiques per frenar l’impacte mediambiental del creixement exponencial que viu el transport mundial.
Emilio Padilla: és professor d’Economia Aplicada en la Universitat Autònoma de Barcelona i expert en economia mediambiental. Les seves línies de recerca se centren en l’anàlisi de la relació entre el creixement i l’estructura econòmica i les pressions ambientals, l’anàlisi de les polítiques públiques per reduir el problema de canvi climàtic i els aspectes distributius entorn del canvi climàtic.
Gustavo Nombela: és professor d’Economia Aplicada a la Universitat Complutense de Madrid. Ha treballat per al Banc Mundial i a l’Oficina Econòmica del President del Govern. També ha col·laborat amb Fedea, on va dirigir la Càtedra d’Economia de les Infraestructures fins l’any 2010, i amb La Fundació Idees. Les seves línies de recerca se centren en l’anàlisi dels contractes de concessió, la regulació i l’avaluació de projectes d’infraestructures.

Aviació i emissions
La segona part de la jornada se centrarà en el transport aeri. A les 14h, la professora Pilar Socorro (ULPGC) analitzarà les implicacions d’incloure aquest sector en el sistema de comerç d’emissions i els efectes sobre la competència del mercat. A les 15.15h, una taula rodona debatrà la possible inclusió de l’aviació en el sistema europeu de comerç d’emissions, una decisió que la UE va suspendre parcialment en 2012 a l’espera d’un acord de caràcter global en el si de la OACI. Hi participaran Ignacio Sánchez García (Oficina Espanyola de Canvi Climàtic); Jaume Beneded, de Vueling; Jasper Faber, de la consultora sobre emissions i aviació CE Delft; i Ismael Romeo, de Sendeco2, plataforma de comerç de permisos d’emissió especialitzada en pimes.