L’IEB adjudica sis ajuts per a projectes de recerca en Federalisme Fiscal

S’havien rebut un total de 51 sol·licituds

L’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) ha adjudicat sis ajuts per a projectes de recerca relacionats amb el Federalisme Fiscal, una de les principals línies d’investigació de l’IEB. Cadascun dels ajuts està dotat amb 6.000 euros. La convocatòria s’adreçava a projectes de recerca relacionats amb les següents àrees: avaluació de la descentralització i les subvencions intergovernamentals, competència fiscal, economia política de la concessió de subvencions i fluxos fiscals interregionals; polítiques, corrupció i eficiència en els governs locals; federalisme fiscal i finances públiques subnacionals en general. La convocatòria reservava una part limitada dels ajuts per a projectes de recerca sobre el federalisme fiscal a l’estat espanyol.

L’IEB ha rebut un total de 51 sol·licituds per a aquests ajuts, dels quals una desena corresponien a projectes centrats en l’estudi del federalisme fiscal a Espanya. Els directors del programa de recerca de l’IEB en Federalisme Fiscal (Núria Bosch-Roca i Albert Solé-Ollé) han decidit reservar dos dels ajuts per a aquest tipus de projectes, i els altres quatre han estat adjudicats a projectes internacionals. L’adjudicació dels ajuts ha pres com a criteris d’avaluació el C.V. dels investigadors, el mèrit científic del projecte de recerca i la seva rellevància per al disseny de polítiques.

ELS PROJECTES ESPANYOLS

Un dels projectes espanyols seleccionats ha estat Efficiency and elusion: both sides of public enterprises in Spain, dels investigadors de la Universidad de Oviedo Roberto Fernández Llera i Mª Ángeles García Valiñas, que té com a objectiu analitzar la creació d’empreses públiques regionals com a mecanisme financer alternatiu en les comunitats autònomes. L’altre projecte espanyol que ha rebut l’ajut és Fiscal decentralization and intergovernmental grants: the European Regional Policy, de Juan González Alegre (European University Institute), que analitza si l’impacte de les subvencions intergovernamentals en les polítiques fiscals regionals –és a dir, l’eficàcia en el foment de la inversió i el consum públic– és sensible a diferents nivells de descentralització fiscal, prenent-ne com a base el cas espanyol.

ELS PROJECTES INTERNACIONALS

Pel que fa als projectes internacionals, un dels seleccionats ha estat The political economy of equalization, de l’investigador Jonathan Rodden (Stanford University), que analitza les diferències en la redistribució interregional de riquesa que es porta a terme en Austràlia, Canadà, Alemanya, Espanya, Estats Units, Argentina i Brasil.

Un altre dels projectes seleccionats ha estat Fiscal federalism and electoral accountability, dels investigadors Toke Aidt (Univesity of Cambridge) i Jayasri Dutta (University of Birmingham). Aquest projecte pretén fer una contribució teòrica al debat sobre la descentralització fiscal centrant-se en un nou cost polític de la centralització: la incertesa de govern.

Mario Jametti (University of Lugano) i Marcelin Joanis (University of Sherbrooke) s’han adjudicat un altre dels ajuts per al seu projecte Determinants of fiscal decentralization: political economy aspects, que analitza els factors que expliquen el grau de descentralització de la despesa pública cap als governs subnacionals.

L’altre projecte internacional que ha aconseguit l’ajut de l’IEB ha estat Electoral rules and fiscal equalization, dels investigadors Peter Egger (University of Munich), Marko Koethenburger (University of Vienna) & Michael Smart (University of Toronto). Aquest projecte analitza l’impacte de les normatives electorals en el nivell i la composició de la despesa pública en el context de les finances públiques municipals a Alemanya.