Les ciutats intel·ligents, a debat en el primer seminari de la Càtedra Smart Cities de la UB

La Càtedra Smart Cities de la Universitat de Barcelona, dirigit per la investigadora de l’IEB Elisabet Viladecans, ha celebrat la seva primera jornada sota el títol “Smart Cities: Myth or Reality”. La conferència va comptar amb la participació tant d’investigadors acadèmics com d’empreses, que van oferir la seva visió sobre el desenvolupament de les ciutats intel·ligents i els canvis que la tecnologia està aportant en l’oferta de serveis a la ciutadania.
El discurs més crític amb el concepte Smart Cities el va aportar el professor Henry Overman, de la London School of Economics, durant la seva ponència “What works for cities: will smart cities help us make better choices?”. Overman va assegurar que “l’aposta per l’smart” no és sempre la millor opció, i va apuntar que la confecció de ciutats intel·ligents no equival a “ampliar la oferta d’aplicacions disponibles, sinó de prendre bones decisions”. “Abans de desenvolupar noves eines, les administracions s’han de preguntar quines inversions cal fer i com poden millorar els serveis públics. De vegades, la resposta estarà en la tecnologia, però llavors ens hem de qüestionar si realment sabem utilitzar-la”, va resumir.
La segona part de la jornada va anar a càrrec de les empreses i administracions DoxaIS, Diputació de Barcelona, Cities of Tomorrow i Cisco Systems, que van presentar els seus projectes en Smart Cities i van donar la seva visió sobre la qüestió. Josep Ramon Ferrer, exdirector de Barcelona Smart City, va admetre que el concepte Smart Cities “és marketing” i va puntualitzar que les ciutats “sempre han estat intel·ligents, ja que han buscat millorar la vida dels seus habitants”.
Per la seva banda, Ignasi Errando, de Cisco Systems, va resoldre la qüestió assegurant que “les persones són smart, i hem de veure si les ciutats també ho són”. Per aconseguir-ho, reclama que “totes les solucions smart estiguin dirigides a resoldre les necessitats de la gent i a tenir impacte en diferents àrees”.