Leonzio Rizzo analitza els sistemes electorals de doble volta a l’últim INFO IEB

Itàlia ha estat un dels últims països en incorporar el sistema electoral de doble volta per les seves eleccions municipals. Un model que ja utilitzen països com França, Portugal, Brasil i Finlàndia en les seves presidencials i que té efectes no només en els resultats de les eleccions, sinó també en la despesa pública. Això és el que es desprèn de l’estudi de l’investigador de l’IEB, Leonzio Rizzo, destacat en el darrer INFO IEB. En la seva recerca, Rizzo ha valorat l’impacte econòmic del model estrenat a Itàlia, conegut com italicum.
La peculiaritat del sistema italià és que els municipis amb més de 15.000 habitants funcionen amb el sistema majoritari de doble volta, mentre que els de menys de 15.000 habitants ho fan amb un sistema de volta única en el que l’alcalde només pot rebre el suport d’una sola llista, el que “permet analitzar l’impacte del sistema de doble volta sobre les polítiques fiscals”.
“Els municipis amb sistema de doble volta tenen ingressos totals i despesa corrent per càpita inferiors”, explica Rizzo. L’efecte es multiplica si l’alcalde compta amb el suport d’una sola llista i, per tant, té una posició sòlida en el govern. En aquest context, la despesa corrent és 44,41 euros per càpita inferior al d’un règim de volta única, el que suposa un 7% menys de despesa corrent. La diferència disminueix a mesura que l’alcalde necessita més suports.
“El resultat indica que un sistema electoral majoritari simple de doble volta pot implicar menors impostos i despesa pública, però si la fragmentació política és elevada les diferències es dilueixen”.

DESCARREGA L’INFO IEB