La bretxa entre alumnes anglesos i asiàtics en matemàtiques s’origina a Primària (A. Choi i J. Jerrim)

La important bretxa en el rendiment en matemàtiques dels alumnes anglesos respecte als alumnes de països de l’Est asiàtic es genera durant l’educació primària o fins i tot abans. Entre els 10 i els 15 anys, en canvi, roman relativament constant. A més, si s’analitzen els resultats dels alumnes britànics de 16 anys més brillants en matemàtiques, es pot afirmar que estan 2 anys per darrere dels alumnes més brillants d’Hong Kong o Taiwan.

Aquestes són algunes de les conclusions de l’estudiThe mathematics skills of schoolchildren: How does England compare to the high performing East Asian jurisdictions?, signat per Álvaro Choi, investigador de l’IEB, i John Jerrim, del Institute of Education (IOE) de la University of London. El treball, que ha tingut una gran repercussió en la premsa britànica i internacional, aconsegueix aquests resultats comparant el rendiment dels alumnes dels països que van participar en el TIMSS (Trends in Mathematics and Science Study) l’any 2003 (alumnes de 9/10 anys) i 2007 (alumnes de 13/14 anys), així com a PISA 2009 (alumnes de 15/16 anys).

L’estudi també constata la important incidència del nivell socioeconòmic de la llar en el rendiment dels alumnes anglesos i assenyala diverses causes de les diferències de nivell en matemàtiques: la separació primerenca d’alumnes per nivells entre aules i dins de les aules, els sistemes de selecció i retribució del professorat i qüestions culturals.

Finalment, els autors recomanen la intervenció precoç en el sistema educatiu, la inversió primerenca per a la reducció de desigualtats socioeconòmiques i la creació de programes que potenciïn el rendiment dels alumnes més brillants.

Llegir l’estudi