II Workshop on Economics of Education. M. Lechner: “Els alumnes han d’aprendre a aprendre i preparar-se per a la formació contínua durant tota la vida”

El professor Michael Lechner, que ha analitzat els efectes de les polítiques educatives i la formació ocupacional sobre el mercat de treball, conclou que el més eficaç contra l’atur és un bon sistema educatiu i “ensenyar els alumnes a aprendre a aprendre”. Lechner ha participat en el II Workshop on Economics of Education de l’IEB(8-9 de setembre).

Michael Lechner (Catedràtic d’Economia Aplicada i Econometria i Director del Swiss Institute for Empirical Economic Research a la Universitat Suïssa de St. Gallen) assegura que les polítiques de promoció de l’ocupació i els programes formatius per combatre l’atur tenen pocs o nuls efectes i adverteix que, en alguns casos, poden reduir els esforços dels aturats per buscar feina.

Analista del mercat de treball i investigador reconegut internacionalment, apunta que el més eficaç contra l’atur és un bon sistema educatiu i admet que la bossa d’aturats amb poca formació que tenen països com Espanya té difícil solució a curt termini. Lechner, que ha avaluat les diferents polítiques actives de promoció de l’ocupació i la formació en països com Alemanya o Suïssa, adverteix que, de cara al futur, “els joves han d’aprendre habilitats, però també com actualitzar-les durant tota la vida: aprendre a aprendre”. El sector públic i el privat, afegeix, podrien col·laborar en els costos d’aquesta formació contínua de per vida.

Sobre les retalladades en Educació provocades per la crisi, adverteix que reduir la inversió en el capital humà és un error, tot i que el moment actual pot ser una oportunitat per implementar reformes i millorar l’eficiència del sector educatiu.

Lechner, altres analistes com Edwin Leuven i doctors i doctorands d’arreu d’Europa han analitzat les polítiques públiques d’Educació en diferents països dins el II Workshop on Economics of Education. En el Workshop (8-9 de setembre), s’han  presentat metodologies d’avaluació de polítiques públiques i estudis empírics sobre els efectes de diferents polítiques educatives (beques, concentració d’alumnes immigrants, rendiment escolar)  a països tan diversos com Noruega, EEUU, Regne Unit, Brasil o Canadà.

Comitè científic

El comitè científic del Workshop l’integren els dos keynote speakers i els professors Jorge Calero (Universitat de Barcelona i IEB), Josep Lluís Raymond (Universitat Autònoma de Barcelona i IEB), Josep-Oriol Escardíbul (Universitat de Barcelona i IEB) i Núria Rodríguez (Universitat Autònoma de Barcelona).