Els alumnes que fan matemàtiques amb una professora obtenen millors resultats (Document de treball. Oriol Escardíbul i Toni Mora)

Els estudiants catalans que tenen professora de matemàtiques a Secundària obtenen millors resultats i estan més motivats cap a aquesta assignatura. Així ho demostra un estudi de l’Institut d’Economia de Barcelona, signat pels professors Oriol Escardíbul (UB-IEB) i Toni Mora (UIC-IEB). En el seu treball, els autors analitzen els resultats obtinguts pels alumnes catalans de Secundària que van participar en el test internacional conegut com "Mathematical Kangaroo" l’any 2008. L’estudi comprén més de dos mil alumnes de 90 centres de Catalunya.

Els resultats desmenteixen estudis anteriors que suggerien que els nens amb professors del mateix sexe milloraven resultats (per l’efecte imitació que els professors tenen en els alumnes o pels estereotips que el professorat pot tenir sobre el rediment de l’alumnat en funció del gènere) i contradiuen polítiques desenvolupades, especialmente a països anglosaxons, consistents en augmentar el nombre d’homes entre el professorat de Primària (majoritàriament femení) per millorar els resultats dels nois. L’estudi de l’IEB demostra que, almenys per a països similars a Catalunya, aquestes polítiques serien errònies (si més no, a secundària).

Per completar el seu treball, els professors Escardíbul i Mora també analitzen altres factors que poden afectar els resultats en matemàtiques. Pel que fa al sexe dels alumnes, les noies obtenen pitjors resultats que els nois. En l’àmbit familiar, el nivell de formació dels pares no incideix directament en els resultats de l’alumnat, però sí indirectament mitjançant el nivell cultural de la llar. I si es comparen els resultats obtinguts pels estudiants d’escoles públiques i els d’escoles privades, les diferències són irrellevants en incloure altres variables socioeconòmiques.

Llegir l’estudi