El VI Simposi de la Càtedra de Sostenibilitat Energètica exposa els reptes de la transició energètica

La Universitat de Barcelona va acollir el VI Simposi Acadèmic Internacional de la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la UB, amb l’ajuda de l’IEB i Funseam. La trobada va comptar amb l’assistència d’un centenar de persones i va reunir una quinzena de noms destacats de l’acadèmia internacional per debatre sobre com afrontar la transició energètica cap a tecnologies de baixes emissions.
El Simposi va comptar amb la presència dels professors Frank A. Wolak, de l’Stanford University, i Mario Ragwitz, de la Fraunhofer Institute, que van exercir de keynotes de la jornada. Wolak va ser l’encarregat d’obrir la trobada, amb una presentació en la que va analitzar el paper dels agents financers en els mercats elèctrics.
En la primera taula, titulada ‘Flexibilitat per a la transició energètica’, els experts van exposar les qüestions més rellevants entorn a les necessitats de proveir flexibilitat al sector energètic. Entre els punts tractats van destacar el paper de les xarxes intel·ligents i la seva regulació, que ha de ser clau pel compliment dels objectius d’aquesta transició. El debat també va tractar la gestió de les fonts alternatives de combustible pel transport per la creació d’un sector energètic més flexible.
La taula que va tractar l’Eficiència Energètica’ es va centrar en la discussió sobre el disseny eficient de polítiques per impulsar l’eficiència energètica, com els programes d’etiquetatge energètic, claus en la venda de tecnologies amb menor consum energètic per les llars. Els investigadors van analitzar també els efectes de les polítiques per a la millora de l’eficiència energètica i van destacar el paper de les pimes, que han de tenir un rol més actiu en l’aplicació d’estratègies de baix consum.
Finalment, la taula ‘Polítiques i disseny de mercat’ va posar l’èmfasi en els reptes reguladors que presenta l’aplicació d’un model energètic sostenible. Reptes que impliquen tant a les autoritats com a la societat en la recerca de l’equilibri entre despeses de l’energia i grau de sostenibilitat.
Al tancament de la jornada, el professor Ragwitz va analitzar les implicacions que tenen pel mercat una major proporció d’energies renovables intermitents. L’investigador va advocar per la necessitat de crear un disseny intel·ligent de mercat i de l’operativa del sistema, tenint en compte les característiques de les energies renovables variables.