Notícies

Els experts reunits per l’IEB coincideixen en la transcendència històrica de l’acord sobre fiscalitat internacional assolit recentment, però en destaquen el caràcter incipient

L’acord assolit recentment per 137 països per reformar el sistema fiscal internacional és, probablement, el més important en un segle. Així ho han assegurat els experts en fiscalitat més prestigiosos del món des que es va signar l’octubre passat. Amb aquest acord, la comunitat internacional dona resposta a reptes importants que s’han accentuat en l’era digital. I sobre aquesta qüestió han debatut els experts convocats per l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB), en el marc de la presentació de l’IEB Report 3/21, titulat “L’impacte de la digitalització en els sistemes fiscals”.

Si bé el pas que s’ha fet és molt rellevant per al comerç i la fiscalitat internacional, Michael Devereux, director de l’Oxford University Centre for Business Taxation, assenyala que “encara s’ha de veure com es concreten els detalls pendents en les properes i mesos”, que considera que “no són menors” i que afectaran els dos pilars sobre els quals es basa l’acord. D’una banda, pretén garantir una distribució més justa dels beneficis i dels drets fiscals entre països amb relació a les empreses multinacionals més grans i rendibles, i, d’altra banda, introdueix un tipus impositiu corporatiu mínim global del 15%, que s’aplicarà a les empreses que tinguin uns ingressos superiors als 750 milions d’euros.

En la mateixa línia que el professor Devereux s’ha manifestat Luis Jones, cap de l’Oficina Nacional de Fiscalitat Internacional de l’AEAT, que apunta que “l’acord no vol dir que s’hagin resolt tots els problemes”, però es mostra optimista quan apunta que és “el camí cap a la solució”. Així mateix, Jones ha volgut insistir en “la importància que tindrà el bastiment tècnic perquè l’acord funcioni a la pràctica”. En aquest punt han coincidit també els altres dos experts participants a la sessió: Ana Cebreiro, responsable de Tributació Internacional del Banc Mundial, i Joan Hortalà, soci de Cuatrecasas.

L’IEB Report 3/21: “L’impacte de la digitalització en els sistemes fiscals” ha estat coordinat per Josep M. Durán, professor d’Economia de la Universitat de Barcelona (UB) i investigador de l’IEB. El document compta amb aportacions de Michael Devereux, director de l’Oxford University Centre for Business Taxation; Federica Liberini, de la Universitat de Bath; Andrea Lassmann de la Universitat of Magúncia; Antonio Russo, de la Universitat de Loughborough, i Rex Arendsen, de la Leiden Law School.

Amb aquest document, l’IEB analitza l’impacte de la digitalització en la fiscalitat tant en el disseny dels impostos que han de pagar les empreses com pel que fa a les administracions tributàries encarregades de vetllar pel compliment correcte d’aquests impostos.