Notícies

L’obertura de grans superfícies suposa el tancament del 30% dels comerços d’alimentació als següents 4 anys

· L’estudi de l’IEB ‘Small shops for sale! The effects of big-box openings on grocery stores’, fet amb suport de RecerCaixa –un programa impulsat per l’Obra Social “la Caixa”, amb la col·laboració de l’ACUP- evidencia un desplaçament d’una part de l’activitat comercial del centre comercial a la perifèria de les poblacions provocat per l’apertura de supermercats

· La major part dels locals de l’alimentació que deixen la seva activitat són substituïts per negocis d’altres sectors

DESCARREGA EL WP

La investigadora de l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) de la Universitat de Barcelona (UB), María Sánchez-Vidal, ha publicat l’estudi ‘Small shop for sale! The effects of big-box openings on grocery stores’, realitzat en el marc del projecte d’investigació impulsat per RecerCaixa, en el que analitza l’impacte de l’apertura de grans superfícies sobre els petits establiments d’alimentació. Segons el treball, l’aparició de grans supermercats comporta la desaparició de fins el 30% dels negocis del sector en els següents quatre anys o, el que és el mateix, el tancament d’una mitjana d’entre 15 i 20 petits comerços del sector. L’estudi centra el seu anàlisi en els casos registrats entre 2003 i 2011 en poblacions espanyoles de menys de 10.000 habitants.
A més de l’impacte sobre els negocis locals d’alimentació, l’apertura d’una gran superfície també implica un desplaçament de l’activitat comercial a la població. Dels 317 supermercats oberts en les localitats i durant el període estudiat, 229 es van situar a la perifèria, mentre que només 88 ho van fer al centre del municipi.
Relleu comercial
Tot i el notable impacte que tenen l’obertura d’una gran superfície sobre els petits locals d’alimentació, els establiments del centre dels municipis no queden buits, ja que entre 10 i 15 dels que tanquen són ocupats per negocis d’altres sectors. “Les dades mostren com el 60% de les antigues tendes d’alimentació passen a ser establiments amb productes de la llar (mobles, electrodomèstics, tèxtil,…), mentre que el 40% restant queda molt diversificat, amb nous estancs, quioscos, perfumeries, joieries, floristeries, etc.”, indica la investigadora.
Competència directa
L’estudi també aporta dades sobre els hàbits de consum de la població, derivats de l’efecte que tenen determinats supermercats sobre el tancament dels comerços tradicionals. Així, els supermercats convencionals són els que provoquen més tancament sobre les petites tendes d’alimentació del centre de les ciutats, mentre que les grans superfícies de marques blanques tenen un efecte nul.
“Els consumidors estan acostumats a comprar uns determinats productes i marques i no és fàcil canviar els seus hàbits. Així, els supermercats convencionals sembla que competeixen directament amb els petits establiments, ja que venen productes similars reunits en un mateix local, el que pot resultar més còmode pels consumidors”, conclou Sánchez-Vidal.