L’Info IEB 32 aborda la qüestió del vot antiimmigració

• Els autors assenyalen la competència laboral com la palanca dels partits amb polítiques contràries a la immigració

Per què els partits polítics contraris a la immigració obtenen més bons resultats a les zones on hi ha menys immigrants? Aquesta és la qüestió que han abordat els autors de l’Info IEB número 32. I és que les dades indiquen que els partits amb polítiques contràries a la immigració solen rebre més suport electoral en aquelles zones amb menys presència d’immigrants. Aquesta tendència s’ha observat a Itàlia, a França, als Estats Units, a Espanya i al Regne Unit (en relació amb el referèndum del Brexit).

Per respondre aquesta qüestió amb fiabilitat, Matteo Gamalerio, investigador de l’IEB i de la Universitat de Barcelona, junt amb tres professors més d’universitats italianes, ha treballat a partir de les dades de 1.500 municipis de la regió més rica i més gran d’Itàlia: la Llombardia. I una de les seves conclusions principals que donaria resposta a la pregunta inicial és que la competència laboral entre la població autòctona i la immigrant contribueix a explicar l’augment sobtat del percentatge de vots als partits antiimmigració (a la Lliga Nord, en el cas que s’ha analitzat amb dades).

Per aquest motiu, l’estudi suggereix que s’haurien de tenir en compte les tensions del mercat de treball a l’hora de formular les polítiques públiques en matèria d’immigració i mercat laboral.