L’IEB Report 1/2022 analitza com abordar els problemes derivats del model urbà

L’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) ha publicat l’IEB Report 1/2022 “Ciutats i congestió”, coordinat per Anna Matas, catedràtica d’Economia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Assumint el paper fonamental que les ciutats acompleixen en el creixement econòmic, el document analitza, per contra, les qüestions que aquesta aglomeració planteja en forma de conseqüències negatives.

La congestió, la contaminació ambiental i els accidents són algunes de les derivades sobre les quals cal prendre mesures per tal de reduir els seus efectes negatius. Sobre aquests punts se centra aquest document de l’IEB, en el qual han participat els professors Antonio Russo, de la Loughborough University (Regne Unit); Jos van Ommeren, de la VU Amsterdam (Països Baixos); Maria Börjesson, de la Linköping University (Suècia), i Daniel Albalate i Xavier Fageda, de la Universitat de Barcelona (Espanya).

Els tres articles que conformen aquest informe analitzen, des de perspectives diferents, el problema de la congestió a les ciutats. Russo i van Ommeren aporten dades sobre els costos de la congestió i analitzen l’efectivitat de les polítiques que els governs poden adoptar per abordar-la. Börjesson destaca el rol fonamental del transport per tal de garantir l’accessibilitat en els àmbits urbans. Albalate i Fageda se centren en la relació entre la congestió i un aspecte de gran importància, com són els accidents.