Notícies

Investigadors de l’IEB estudiaran com ha de ser la ciutat per reduir-ne l’impacte ambiental

Un projecte liderat per l’investigador de l’IEB Miquel-Àngel Garcia-López és un dels 15 que la Fundació ”la Caixa” ha seleccionat en la seva convocatòria de beques per a la recerca social. En aquesta edició del 2021, s’hi havien presentat 528 projectes en total.

El projecte porta per títol “Building and shaping cities for a healthy and prosperous future” i l’equip de recerca el completen Albert Solé Ollé i Elisabet Viladecans Marsal, també investigadors de l’IEB, juntament amb el professor Daniel Arribas Bel, de la Universitat de Liverpool, i el professor Diego Puga Pequeño, del Centre d’Estudis Monetaris i Financers (CEMFI). El projecte rebrà un finançament de 100.000 euros.

La recerca que es planteja parteix de l’evidència empírica que la contaminació de l’aire a les ciutats mata milions de persones cada any. Aquesta contaminació és conseqüència de com es planifiquen i es construeixen les ciutats, i d’on i com hi viuen, hi treballen i s’hi desplacen les persones. A partir d’aquesta premissa, els investigadors tenen com a objectiu estudiar i comprendre de quina manera les característiques de la forma urbana afecten la contaminació de l’aire. La idea és, per exemple, determinar quin tipus de ciutat és menys contaminant o identificar com ha evolucionat la contaminació atmosfèrica a les ciutats espanyoles al llarg dels darrers cinquanta anys.

Amb aquest projecte i amb els altres també seleccionats, la Fundació ”la Caixa” vol impulsar projectes de recerca que generin nou coneixement que ajudi a comprendre els reptes socials més rellevants d’avui partint d’unes metodologies quantitatives. La convocatòria cerca “projectes de recerca social que destaquin per la seva excel·lència i que es fonamentin en dades quantitatives que proporcionin, mitjançant un enfocament original i innovador, informació robusta i sòlida per comprendre en profunditat els reptes socials de l’actualitat”.