ca

Notícies

Els experts defensen les 4 “D”: descarbonització, digitalització, descentralització i democratització

L’IX Simposi Acadèmic Internacional sobre transició energètica organitzat per l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) ha insistit en l’impacte (o l’oportunitat) que representa el coronavirus per transformar el sistema energètic. Un impacte fonamentat en la descentralització del sistema, amb un subministrament integral d’energies renovables. El Simposi ha estat inaugurat per Jordi García Fernández, vicerector de Recerca de la Universitat de Barcelona (UB), acompanyat per Martí Parellada Sabata, president de la Fundació Institut d’Economia de Barcelona (IEB), i per Maria Teresa Costa Campi, directora de la Càtedra de Sostenibilitat Energètica i investigadora de l’IEB.

La trobada ha comptat amb una intervenció inaugural de Claudia Kemfert, professora de l’Institut Alemany de Recerca Econòmica (DIW Berlin), en què ha posat en relleu “la necessitat de fer realitat el Pacte Verd Europeu, combinant la neutralitat climàtica amb la recuperació econòmica”. En una altra de les ponències del Simposi, la professora Natalia Fabra, de la Universidad Carlos III, ha presentat les repercussions principals de la política de defensa de la competència en el desenvolupament de la transició energètica. Durant la seva presentació, Natalia Fabra ha manifestat que “el moviment verd antimonopoli s’ha de vehicular per enfortir la política de competència, no per afeblir-la”.

La trobada ha servit per abordar els aspectes més rellevants que marcaran l’agenda del sector energètic als propers anys i per analitzar la situació actual i les prospectives del sector de les energies renovables com a mecanisme essencial per a la reactivació i la transformació del model productiu. Entre les ponències que s’hi han presentat, destaca la del professor Simone Borghesi, de la Florence School of Regulation, que ha apuntat la necessitat de “reforçar els suports a la inversió verda” i de “revisar els preus de l’energia, que podrien ajudar a assolir els objectius del Pacte Verd Europeu i, al mateix temps, permetrien la necessària recuperació econòmica”. D’altra banda, Tooraj Jamasb, professor de la Copenhagen School of Energy Infrastructure, ha analitzat en la seva intervenció el paper que podrien acomplir les inversions en bons verds en els esforços de recuperació financera mundial, sense comprometre l’objectiu de transició cap a les baixes emissions de carboni. Segons aquest expert, els bons verds redueixen l’aversió al risc en temps de pandèmia.