Notícies

Els assistents al XI Simposi Acadèmic Internacional coincideixen a assenyalar la importància de mobilitzar recursos amb un enfocament en les finances sostenibles

El Simposi Acadèmic Internacional que cada any organitzen la Càtedra de Sostenibilitat Energètica de la Universitat de Barcelona (UB) i l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) ha tornat a reunir experts en energia d’arreu del món. En aquest cas, la jornada ha tingut lloc a l’Aula Magna de l’edifici històric de la UB i en la sessió d’obertura han participat Joan Guàrdia, rector de la UB; Martí Parellada, president de l’IEB; Maria Teresa Costa, presidenta de la Càtedra d’Energia Sostenible, i José García Quevedo, director del Departament d’Economia de la Facultat d’Economia i Empresa de la UB.

La jornada, que ha reunit experts de diversos països, ha abordat, entre d’altres qüestions, la necessitat d’accelerar el ritme de la transició ecològica a partir d’un augment notable de la inversió verda, tant pública com privada. Els experts coincideixen a assenyalar que, per assolir els objectius de l’Acord de París, caldrà mobilitzar una gran quantitat de recursos en les properes dècades. Aquests recursos es destinaran al desenvolupament i a la implementació d’iniciatives adequades, de noves tecnologies disruptives, d’infraestructures verdes a gran escala i de mètodes nous de producció i de gestió dels recursos. Per tal d’aconseguir aquesta transformació crítica, és essencial establir un marc eficient per canalitzar el suport financer provinent tant de fonts públiques com privades. Mantenint l’esperit d’anys anteriors, el Simposi ha esdevingut una plataforma de debat i de discussió sobre les oportunitats i els reptes per a l’assoliment d’una economia verda i sostenible.

La sessió plenària amb què s’ha obert la jornada ha estat a càrrec de Mar Reguant, professora de la Northwestern University. En la seva intervenció, Reguant ha posat en valor els èxits en l’expansió de les energies renovables i ha analitzat les lliçons apreses en els casos d’Espanya i Xile: a Espanya, amb un disseny del mercat millorat, i a Xile, amb esforços públics en la coordinació de l’expansió de la xarxa. Reguant ha destacat que “ampliar i integrar les energies renovables requereix innovació, però no tan sols en els costos”.

La cloenda del Simposi ha anat a càrrec del professor Juan Pablo Montero, de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Partint de la base que la congestió i la contaminació de l’aire local continuen essent un problema greu a molts països del món, el professor Montero ha clausurat la trobada avaluant les principals polítiques que s’han implementat a cinc ciutats a fi d’internalitzar les externalitats generades pel sector del transport a favor de la transició energètica. En la seva exposició, Montero ha manifestat que “quan es tracta de contaminació (local), és clau entendre com evoluciona a llarg termini la flota existent”.

A més d’aquests protagonistes, han participat com a ponents en les diferents sessions del Simposi: Julien Xavier Daubanes (Université de Genève), Nicolas Hatem (Paris School of Economics), Rocío Román Collado (Universidad de Sevilla), Cristina Pizarro (Euskal Herriko Unibertsitatea), François Cohen (Càtedra de Sostenibilitat Energètica i Universitat de Barcelona), Aurélien Saussay (London School of Economics and Political Science), Pia Andres (London School of Economics and Political Science), Sugandha Srivastav (University of Oxford), Daniel Davi Arderius (Càtedra de Sostenibilitat Energètica i IEB), Maria Gaia Soana (Università di Parma), Nicola Comincioli (Università degli Studi di Brescia) i Jordi Teixidó (Universitat de Barcelona).