Notícies

Els acadèmics corroboren amb dades que el període de crisi ha fet créixer les desigualtats socials entre la població espanyola

• Els experts també assenyalen que l’augment de la desigualtat en períodes de crisi és netament superior a la reducció que es produeix en períodes de creixement econòmic

Barcelona, 23 de gener de 2020. La crisi que Espanya va patir a partir de l’any 2008 ha comportat un augment evident de les desigualtats socials. Aquestes dades les han posat sobre la taula els experts que participen a la XXVII Trobada d’Economia Pública, organitzada per l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) i el Departament d’Economia de la Universitat de Barcelona (UB), que té lloc entre avui i demà a la UB.

Al seu discurs d’obertura, Marta Espasa, secretària d’Hisenda del Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, ha assenyalat aquesta evidència i ha fet una crida perquè els investigadors puguin aportar solucions “al repte que suposa la desigualtat, proporcionant als responsables públics les eines necessàries per a la presa de decisions”.

En aquest sentit, el rector Joan Elías i Ramon Alemany, degà de la Facultat d’Economia i Empresa de la UB, han reivindicat la importància de la tasca dels investigadors en  economia a l’hora de donar resposta als problemes que després hauran d’abordar els representants de la ciutadania.

La desigualtat i les seves conseqüències

A la sessió plenària, Luis Ayala, catedràtic d’Economia de la Universidad Rey Juan Carlos, ha evidenciat que “les conseqüències de la desigualtat són múltiples i se’n ressent també la democràcia”. Ayala, que ha estat un dels integrants de la taula rodona sobre “Mesures per reduir la desigualtat i la pobresa”, ha apuntat, en línia amb altres economistes rellevants de perfil internacional, que “mantenir-se en unes taxes altes de desigualtat afecta el creixement econòmic”. En aquest sentit, ha recordat que “les desigualtats creixen en períodes de crisi a un ritme superior al que decreixen en moments d’expansió econòmica”.

També ha participat en aquesta taula rodona Laura Hospido, cap de la Divisió d’Anàlisi Microeconòmica de la Direcció General d’Economia i Estadística del Banc d’Espanya, i basant-se en les dades recollides ha assenyalat alguns dels factors que han fet créixer la desigualtat de la riquesa a Espanya: “l’estalvi prudencial que han fet les llars amb rendes més altes, la caiguda del percentatge de llars que van adquirir un habitatge en propietat en el segment de rendes més baixes i la caiguda més gran del valor mitjà dels actius reals respecte dels financers.