Notícies

El projecte DEMOCRAT de l’investigador de l’IEB Daniel Montolio, entre els seleccionats per rebre l’ajuda del programa Horizon Europe

L’investigador de l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) Daniel Montolio lidera un dels projectes seleccionats per rebre el suport del programa Horizon Europe. Es tracta del projecte DEMOCRAT “Educació per a una ciutadania democràtica i responsable”, que aquest catedràtic de la Universitat de Barcelona està treballant junt amb tres investigadors més de l’IEB: Guillem Riambau, Jenifer Ruiz-Valenzuela i Judit Vall-Castelló.

El projecte de recerca parteix de la premissa que la societat de la Unió Europea (UE) s’enfronta avui a quatre grans reptes: l’anomenada crisi de l’antropocè, la digitalització, la pandèmia i la guerra d’Ucraïna i les seves conseqüències. L’educació, especialment Education for Democracy (EfD), ha de contribuir a la defensa i a la millora de la democràcia. Per reforçar la resiliència i la sostenibilitat de la democràcia, el projecte DEMOCRAT té com a objectiu comparar i contrastar l’aplicació d’EfD a diversos estats membres de la UE, a més de desenvolupar un marc curricular innovador que vinculi la ciutadania democràtica responsable amb la digitalització i la sostenibilitat.

DEMOCRAT pretén elaborar i analitzar pràctiques i materials pedagògics considerant la seva eficàcia per adquirir competències democràtiques i la identitat europea. Un objectiu del projecte és obtenir informació sobre els factors que influeixen en l’impacte de la EfD en la participació pública a través de l’anàlisi de dades europees, fent atenció especialment a la relació entre les desigualtats socioeconòmiques i educatives i la participació política i social.

Sobre Horizon Europe

Horizon Europe és un programa de finançament clau de la UE per a la recerca i la innovació. Aborda el canvi climàtic, ajuda a assolir els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’ONU i impulsa la competitivitat i el creixement de la UE. El programa facilita la col·laboració i enforteix l’impacte de la recerca i la innovació en el desenvolupament, el suport i la implementació de les polítiques de la UE, alhora que aborda els reptes globals.