El governador del Banc d’Espanya clou la jornada del 20è aniversari de l’IEB

El governador del Banc d’Espanya, Pablo Hernández de Cos, va cloure la jornada amb la qual l’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) ha posat fi als actes de celebració dels seus vint anys d’existència. A la sessió del matí, l’Hble. Sr. Jaume Giró, conseller d’Economia de la Generalitat de Catalunya, va inaugurar la jornada, que va reunir un gran nombre d’acadèmics i altres persones de l’àmbit de l’economia. Van acompanyar al conseller els rectors de la Universitat de Barcelona (UB), Joan Guàrdia, i de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), Javier Lafuente, junt amb el president de l’IEB, Martí Parellada.

A continuació, el rol de la recerca en economia va ser el tema de debat d’una taula rodona central en la qual van participar Joaquim Coello i Salvador Alemany, expresidents de la Fundació IEB; María Teresa Costa, investigadora de l’IEB; Teresa García Milà, directora de la Barcelona School of Economics, i Andreu Mas-Colell, catedràtic de la Universitat Pompeu Fabra.

El cas és que, al llarg dels darrers mesos, amb motiu precisament del 20è aniversari, l’IEB ja havia impulsat un cicle de tres jornades, que van comptar amb la presència d’acadèmics i experts en qüestions tan sensibles com el futur de l’aeroport de Barcelona, el model sanitari espanyol i la qüestió del finançament autonòmic i de la fiscalitat.

La jornada de cloenda fou la culminació d’aquest aniversari i la intervenció del governador del Banc d’Espanya va permetre conèixer de prop qüestions especialment sensibles de l’escenari socioeconòmic que ens ha tocat viure. Hernandez de Cos va fer un diagnòstic detallat dels factors que estaven impulsant la inflació i va esmentar com el principal el preu de les primeres matèries.

Així mateix, el governador va assenyalar que, si bé “les causes de la inflació són globals, no afecten de la mateixa manera totes les economies”. En la seva intervenció, també va recordar que el BCE “ha iniciat el procés de normalització de la política monetària extraordinàriament expansiva que va impulsar arran de les actuacions contundents degudes a la pandèmia”, un procés que, segons va dir, serà “gradual”, sempre que “es mantinguin les expectatives d’inflació ancorades en el 2% i no es produeixin efectes de segona ronda o indirectes significatius”, va matisar.