Adam B. Jaffe, expert en innovació i transmissió del coneixement: “Cal incentivar investigadors i universitats per buscar un desenvolupament comercial a les seves investigacions”

Adam B. Jaffe, que va obrir el Simposi de l’IEB "Universitat, Innovació i Territori", recepta més incentius i noves fórmules de finançament per millorar la contribució de la Universitat al desenvolupament.

El professor Adam B. Jaffe (University of Brandeis, EEUU), internacionalment reconegut per l’estudi de la transferència de coneixement i la innovació, assegura que “els incentius per als investigadors i les universitats per buscar aplicacions comercials a les seves investigacions són clau per a millorar la contribució de la investigació universitària al desenvolupament”. Jaffe, que va obrir el Simposi “Universitat, Innovació i Territori” (15-16 setembre) organitzat per l’IEB, va descriure la situació a EEUU, on, amb un bon sistema d’incentius, l’any 2009 operaven més de 3.500 startups basades en avenços tecnològics universitaris, l’empresa privada va invertir més de 54.000 milions de dòlars en investigacions universitàries i es van ingressar 2.300 milions de dòlars per patents de centres universitaris (a l’Estat espanyol 2,6M€). Per millorar la contribució de la Universitat al desenvolupament econòmic, també recorda que calen mecanismes de finançament i parcs tecnològics que facilitin el naixement d’startups. Però, més enllà de les patents i els avenços tecnològics, el professor Jaffe també va recordar que la major contribució de la universitat a la societat és formar futurs treballadors ben preparats, i va recordar que “una regió, ciutat o territori sense una població activa molt preparada per als llocs de feina del segle XXI no prosperarà econòmicament en aquest segle”. També va advertir que les retallades majoritàries i de llarga durada en pressupostos d’investigació a la universitat o a l’empresa són errors de cara al futur, que poden complicar la sortida de la crisi. Adam B. Jaffe va fer aquestes declaracions en el Simposi “Universitat, Innovació i Territori”, celebrat a La Pedrera de Barcelona el 15 i 16 de setembre, una trobada on experts en innovació, empresaris i reponsables polítics van debatre fórmules per fomentar la contribució de les universitats a la innovació i al desenvolupament. El simposi, organitzat per l’Institut d’Economia de Barcelona (UB), va comptar amb el suport de l’As.Catalana’UniversitatsPúbliques (ACUP) i la Fundación Conocimiento y Desarrollo (CYD).