L’IEB prepara els primers informes sobre Federalisme Fiscal a Espanya i al món

L’Institut d’Economia de Barcelona (IEB) ultima aquests dies el primer “Informe sobre Federalismo Fiscal en España” i el primer informe internacional “IEB’s World Report on Fiscal Federalism”. Tots dos documents, la publicació dels quals està dirigida pels professors de l’IEB i de la Universitat de Barcelona Núria Bosch i Albert Solé, seran presentats en acte oficial durant el primer trimestre del 2010.

Aquestes noves publicacions s’editaran anualment i inclouran contribucions de diversos autors experts en la matèria, tant de l’IEB com d’altres universitats i centres de recerca nacionals i estrangers. Els textos no tindran un caire tècnic sinó divulgatiu, ja que l’objectiu de l’Informe és arribar al públic més ampli possible.

En el cas del primer informe nacional, el tema central versarà sobre el “Nou model de finançament autonòmic del 2009”, i les principals contribucions correran a càrrec dels professors Julio López Laborda (Universidad de Zaragoza), Jesús Ruiz-Huerta (Universidad Rey Juan Carlos), Santiago Lago (Universidad de Vigo) i Núria Bosch.

A més d’una anàlisi del model de finançament autonòmic del 2009 per part de diversos autors, aquest informe tractarà temes d’actualitat com ara la situació dels municipis davant la crisi, una valoració del Fons Estatal d’Inversió local, la descentralització dels impostos sobre la riquesa a Espanya, la situació de les empreses públiques autonòmiques o l’eficiència en la provisió dels serveis públics locals, entre d’altres qüestions.

Pel que fa a l’informe internacional, editat en anglès, el tema central serà la situació de les finances subnacionals en temps de crisi. Entre d’altres autors, aquest informe comptarà amb contribucions de Robert P. Inman (University of Pennsylvania), Teresa Ter-Minassian (IMF Fiscal Affairs Dep.) i Thiess Buettner (Ifo Institute i University of Munich).

Aquest informe també abordarà qüestions com la dimensió subnacional dels paquets d’estímul, els efectes de la crisi en les finances de les grans ciutats mundials o l’augment en el món dels processos de descentralització.