El cinquè número de la INFO IEB repassa i valora el nou model de finançament autonòmic

Segons les investigadores de l’IEB Núria Bosch i Maite Vilalta, el model acordat el 15 de juliol del 2009 té aspectes molt positius però també qüestions pendents

La INFO IEB, l’eina de difusió de l’Institut d’Economia de Barcelona per donar a conèixer de forma divulgativa els estudis de l’IEB, dedica el seu cinquè número al nou model de finançament autonòmic, acordat el 15 de juliol del 2009 i aprovat per la Llei 22/ 2009 de 18 de desembre.
Segons les autores del text, les investigadores de l’IEB Núria Bosch i Maite Vilalta, el nou model de finançament autonòmic té quatre grans característiques: 1) un increment dels recursos globals del conjunt de comunitats autònomes (CA), fruit d’una dotació addicional de recursos per part de l’Estat; 2) una estructura d’ingressos basada en una cistella d’impostos i un fons d’anivellament; 3) l’existència d’uns fons d’ajustament que tanquen i fan viable la implementació del model (Fons de Convergència i Fons de Suficiència Global); i 4) uns mecanismes de seguiment i actualització.

A més d’una breu descripció de cadascú d’aquests trets característics, Bosch i Vilalta fan una valoració d’un model que, al seu parer, té molts aspectes positius. Així, les autores destaquen que aquest nou acord contribueix a disminuir el desequilibri vertical provocat pel anterior model, augmentar l’autonomia financera de les comunitats autònomes, millorar el mecanisme d’anivellament, assegurar l’estabilitat del model al llarg del temps i avançar cap a la configuració d’un model de característiques federals.

Tot i això, les autores adverteixen que el nou model de finançament deixa pendents algunes qüestions que s’haurien de tenir en compte en la revisió del model. Per exemple, al seu parer caldria disminuir la seva complexitat, reduint el nombre de fons; continuar avançant en la millora de la pauta distributiva dels recursos entre les comunitats autònomes; cedir capacitat normativa a les comunitats sobre la fase minorista de l’IVA; reforçar el paper de les comunitats en la gestió tributària, i introduir pautes de comportament que facin més transparent el sistema.

L’INFO IEB és una eina de difusió de l’Institut d’Economia de Barcelona per donar a conèixer, mitjançant breus resums divulgatius, alguns dels estudis econòmics que els membres de l’IEB porten a terme per encàrrec d’entitats públiques i privades. La seva difusió és exclusivament digital, tant mitjançant el correu electrònic* com a través del web de l’IEB.

*Si desitja subscriure’s a la llista de correu de l’IEB per rebre periòdicament les nostres comunicacions, enviï’ns un correu a ieb.info@ub.edu.